Sidor

Tuesday 29 October 2013

En man som heter Ove av Fredrik Backman

En bekant till mig som inte läser så värst många böcker hade läst En man som heter Ove och rekommenderade den varmt på Facebook så jag beslutade mig för att läsa den. Jag kan inte påstå att jag fastnade för boken från början men på slutet satt jag med en tår i ögat, berörd av historien.

En man som heter Ove är Fredrik Backmans debutroman. Boken publicerades 2012 av Forum Förlag. Backman föddes 1981 och är författare, bloggare och skribent.

Handlingen i romanen utspelar sig i nutid någonstans i Sverige. Ove anses av de allra flesta att vara en ganska sur och tvär paragrafryttare. Han anser att rätt ska vara rätt och att lagar ska följas samt att den enda bil värd namnet är SAAB. När läsaren kommer in i historien har Ove precis förlorat sitt arbete som han har haft i många år. Sex månader tidigare förlorade han hustrun Sonja, den enda personen i hela världen som förstod honom och älskade honom precis som han var. Dagen då hon dog var dagen som Ove slutade leva. Nu är dö det enda han vill få göra men han är inget vidare bra på det ska det visa sig.

Parallellt med att läsaren får följa Oves liv just nu så får man också ta del av hans liv från barndomen och upp till idag. Även om det tog ett tag innan jag riktigt kom in i den här boken så är det en underbar och varm berättelse om livet. Det är en underhållande bok och jag tror nog att de flesta av oss känner någon som åtminstone har några av Oves karaktärsdrag.

Från att ha varit tveksam till den här boken så ser jag nu fram emot att läsa romanen Min mormor hälsar och säger förlåt som utkom för en månad sedan.

No comments: